Goda val

Väljer du alltid det som är bäst för dig? Det gör inte jag. Ibland står jag där med känslan av att inte alls ha något val, att jag helt enkelt måste gå i en viss riktning. Vad är det som för mig dit? Vad är det som gör att jag ibland väljer det jag vet att jag inte mår bra av? Är det rädsla? Ja, varför inte? För visst är det otäckt att gå på en väg du aldrig gått förr och som du inte alls vet vart den leder. Visst är det skrämmande att fatta ett nytt beslut ett som kanske just för stunden är obehagligt även om jag kan se att det skulle kunna leda till något positivt med tiden?

De här frågeställningarna tycker jag att jag möter gång på gång i min vardag. Efter att i åratal blivit matad med mantrat att vi väljer vårt liv så har jag börjat inse att även om det är så att man alltid har ett val så har man faktiskt inte alltid möjlighet att välja den enkla vägen...den som ger omedelbar tillfredsställelse. Ibland är det de tunga tuffa valen som är rätt...och just då...just när jag väljer...så känner jag det som om jag berövats något.

För att göra en väldigt lätt och väldigt vardaglig liknelse så kan jag ju välja att äta kakan...eller att låta bli...om jag äter kakan så kommer det smaka gott, jag kommer känna en omedelbar tillfredsställelse och vara nöjd för stunden. Om jag inte äter kakan...så kommer jag gå och sukta efter den, tycka lite synd om mig själv för att jag är i en sådan sits att jag inte bör äta kakor...men sen...när suget har lagt sig så känner jag mig nöjd med mig själv...i ytterligare förlängning så kanske valet att inte äta den där kakan leder till bättre hälsa och självförtroende och massor av andra positiva saker...men vad svårt det är att säga nej till det som jag vet ger omedelbar "njutning".

Den lilla funderingen går att applicera på nästan vilken situation som helst i mitt liv...varje dag står jag inför dessa val...ibland väljer jag det som i förlängningen leder till det sunda, friska och lyckliga liv jag drömmer om att leva..och ibland faller jag för frästelsen.

Idag gjorde jag hur som helst valet att ställa in en planerad mysdag med Kattis och Åsa på grund av snöfallet...mycket surt beslut eftersom jag verkligen sett fram emot att träffa dem. Istället blev det dock en halvdag på min personliga health club...Friskis&Svettis...först Medeljympa sen bra gym träning och låååång bastu och god sallad. En mycket skön förmiddag måste jag säga.

Nu sitter jag och försöker komma i kryssningsstämning eftersom morgondagens utmaning blir linedance kryssning i full kuling...huvaligen. Men förhoppningsvis kommer jag ha fullt upp med att dansa och inte känna av sjösjukan.

God helg mina vänner

Dagens affirmation: Jag är nöjd med de val jag gör, de gör mig till den jag är


Kommentarer
Postat av: mathias

bra skrivet!

2012-04-14 @ 21:15:56
Postat av: Evelina

Det verkar som vi båda går och funderar på våra val här i livet! Skrev ett inlägg (inte så långt dock) om det igår efter att ha känt mig depp hela dagen...



Hoppas du får jätteroligt på kryssningen imorrn! Kram

2012-04-14 @ 21:28:50
URL: http://lonken.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack Mathias :-)



Evelina...lite två själar samma tanke...kanske det viktiga inte är vad man väljer utan ATT man väljer? Kram

2012-04-14 @ 22:12:05
URL: http://malinfeldt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0